28 Nov 2014

Ayam Masak Merah Maggi



Assalamualaikum n hai... Hari ni saya ambil cuti tahunan. Baki cuti tahunan masih banyak sebab jarang ambil cuti dan lagipun tahun ini dapat cuti "special" sb cuti materniti selama 3 bulan. Cuti materniti tu saya guna sebaiknya utk berpantang sambil bercuti di kampung. Alhamdulillah.. Nikmat daripada Allah.

Sebab sedikit lapang, maka saya cuba masak sajian kegemaran suami. Kali ini lain sikit bahan-bahan dan cara nya: saya guna perencah ayam masak merah maggi! Dh lama beli perencah tersebut, beli sekadar suka-suka. Semalam baru perasan yang tarikh luput kian hampir. Sebab tak nak membazir, maka saya gunakan untuk mengolah santapan kami bersama tengahari tadi. 

Bahan-bahan:
• 500g ayam (potong saiz sederhana, bersih dan toskan)
• serbuk kunyit
• 2biji bawang merah kecil (dihiris)
• seulas bawang putih (dihiris)
•1sudu makan pes cili kisar
• 1 peket serbuk perencah ayam maggi
• 1/4 cawan air
• 50gram susu sejat/cair/santan kotak
• 2 ulas daun pandan (diikat)
• sebiji bawang holand (dipotong bulat)
• 2 biji tomato (belah 4)
•minyak masak secukupnya

Cara memasak:
1. Gaulkan ayam bersama serbuk kunyit
2. Panaskan minyak dalam kuali. Goreng ayam tersebut separa masak.
3. Panaskan minyak. Kemudian, tumiskan daun pandan, bawang merah n putih sehingga beraroma wangi.
4. Masukkan pes cili kisar dan kacau dgn api sederhana hingga pecah minyak.
5. Masukkan perencah ayam masak merah perisa maggi(sebelum tu, gaulkan serbuk perencah bersama 1/4 cawan air)
6.gaul hingga rata dan wangi.
7.Masukkan susu sejat/cair/santan, gaul dgn sekata.
8. Masukkan ayam goreng. Gaul sekata hingga masak. Kalau kering sgt, tambah sedikit air.
9. Kmudian, masukkan bawang holand bersama tomato dan gaul sekejap. 
10. Hidangkan. Selesai. 

P/s: tak perlu tambah garam sb perencah tu dah cukup rasa. Dah sedia ada masin. Saya tambah sedikit gula untuk meningkatkan rasa yang sedap! Xoxo

No comments: